اینوبینو
اینوبینو

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

 

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، شرایط دریافت آن، مزایا، هزینه بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، نحوه پرداخت و سایت ثبت­نام بیمه دانشجویی را در سایت اینوبینو در این مطلب توضیح می دهیم.

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی برای محقق کردن اصل شماره 29 قانون اساسی در سال 97 به صورت بخشنامه مطرح شد و با امضا تفاهم نامه میان سازمان تامین اجتماعی و امور دانشجویان وزارت علوم، در بهمن 1400 طرح بیمه دانشجویی تامین اجتماعی اجرا شد.

کسانی که از این طرح استفاده می­کنند، این امکان را دارند که تا قبل از ورود به بازار کار با پرداخت حق بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، در سنین دانشجویی برای خود سابقه بیمه ایجاد کنند تا زودتر بازنشسته شوند و از حقوق بازنشستگی برخوردار شوند.

تا قبل از این طرح، دانشجویان بیمه می­شدند ولی مشاغل پاره وقت برای آنها، سابقه بیمه رد نمی­کردند و سابقه بیمه به آنها اضافه نمی­شد. اما از این به بعد، دانشجویان مشمول بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، می­توانند با پرداخت حق بیمه تعداد سال­های پرداختی بیمه دانشجویی را به سابقه بیمه خود اضافه کنند. برای مثال دانشجویی که در چهار سال مقطع کارشناسی خود از بیمه دانشجویی تامین اجتماعی برخوردار باشد، در آینده می­تواند چهار سال زودتر، بازنشسته شود. این طرح شامل تمامی مقاطع تحصیلی، تز کارشناسی تا دکتری می­باشد.

مطلب پیشنهادی:

بهترین کارت گرافیک اقتصادی در بازار چیست؟

شرایط دریافت بیمه دانشجویی

افراد متقاضی برای استفاده از طرح بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، باید مشمول نظام حمایتی نباشند.

متقاضی دریافت این طرح باید ملیتی ایرانی داشته و در یکی از دانشگاه­های ایران (نوع دانشگاه مثل علوم پزشکی، فنی، صنعتی و غیره تفاوتی ندارد)، تحصیل کند.

طرح بیمه دانشجویی فعلا شامل فارغ التحصیلان و کسانی که ترک تحصیل کرده­اند نمی­شود. تنها کسانی که در حال تحصیل هستند می­توانند سابقه بیمه دوران دانشجویی خود را به سابقه بیمه خود پس از اشتغال متصل کنند.

دانشجویان در رده های سنی 18 تا 50 سال، می­توانند در این طرح ثبتنام کنند.

متقاضیان بالای 50 سال باید حداقل معادل مازاد سنی، نسبت به 50 سال سابقه پرداخت بیمه در سازمان تامین اجتماعی را داشته باشند.

متقاضیان این طرح، در صورت بهره­مندی از مستمری بازنشتگان، می­توانند در این طرح ثبتنام کنند و از امکانات و مزایای آن، همزمان استفاده کنند.

در صورت دارا بودن و بهره­­مندی از خدمات پوشش درمانی متعلق به والدین، نیازی به پرداخت حق سرانه درمان نیست و از خدمات درمانی تامین اجتماعی برخوردار می­باشند.

هزینه بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

هزینه بیمه دانشجویی تامین اجتماعی بر اساس حداقل دستمزد قابل پرداخت در سال 1401 محاسبه می­شود.

نرخ پرداختی حق بیمه دانشجویان برای برخورداری از خدمات و حمایت­های تامین اجتماعی، سه نوع می­باشد:

نوع اول :

نرخ 12 درصد، شامل بازنشستگی و فوت پس از بازنشستگی می­باشد، میزان پرداختی برای شش ماهه اول، 518289 تومان و برای شش ماهه دوم، 501570 تومان است.

نوع دوم :

نرخ 14 درصد، شامل بازنشستگی، فوت بعد از بازنشستگی و فوت قبل از بازنشستگی می­باشد، میزان پرداختی حق بیمه برای شش ماهه اول، 604670 تومان و برای شش ماهه دوم، 585165 تومان است.

نوع سوم :

نرخ 18 درصد، شامل بازنشستگی، فوت بعد از بازنشستگی، فوت قبل از بازنشستگی و از کارافتادگی می­باشد، میزان پرداختی حق بیمه برای شش ماهه اول، 777434 تومان و برای شش ماهه دوم، 752355 تومان است.

دو درصد از هزینه بیمه دانشجویی، توسط دولت پرداخت می­گردد. برای مثال، 14 درصد دانشجو + 2 درصد کمک هزینه دولت

توصیه می­شود که دانشجویان مجرد که فرد را تحت تکفل خود ندارند از نرخ 12 درصد و دانشجویان متاهل از نرخ 14 درصدی استفاده کنند.

در مواقعی که فرد متقاضی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی پدر، مادر و همسر خود نباشد (فاقد پوشش بیمه درمانی باشد)، با اضافه شدن مبلغ پرداختی 71600 تومان می­توانند از خدمات درمانی استفاده کند.

همچنین در مواردی که دانشجو، افرادی را تحت تکفل خود داشته باشد، با پرداخت سرانه درمان برای هر نفر، می­تواند این افراد را تحت پوشش درمانی قرار دهد.

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی هزینه بیمه دانشجویی تامین اجتماعی سایت ثبتنام بیمه دانشجویی
بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

معاینات پزشکی

 

متقاضیان طرح های نرخ 14 و 18 درصد ، باید حداکثر در مدت زمان دو ماه به پزشک معتمد سازمان بیمه تامین اجتماعی، برای معاینه مراجعه کنند. در صورت عدم مراجعه، بیمه آنها باطل خواهد شد.

اگر دانشجوی متقاضی، از کارافتاده تشخیص داده شود، به او بیمه 18 درصدی تعلق نخواهد گرفت.

نحوه پرداخت بیمه دانشجویی

نحوه پرداخت بیمه  به این صورت است که دانشجو در هنگام ثبت­نام، باید مبلغ یک ماه را واریز کند.

در مرحله بعد باید حق بیمه را حداکثر تا پایان دو ماه بعد پرداخت کند.

مطلب پیشنهادی:

خرید سگ

مدارک لازم برای ثبت­نام این طرح

  • کارت دانشجویی یا معرفی نامه دانشگاه مربوطه
  • کارت ملی
  • شناسنامه

نحوه ثبت­نام 

ثبتنام بیمه دانشجویی خوشبختانه به صورت غیرحضوری بوده و با مراجعه به سایت ثبت­ نام بیمه دانشجویی به راحتی می­توان تحت پوشش این بیمه قرار گرفت.

به سایت ثبت ­نام بیمه دانشجویی مراجعه کنید. پس از ساخت یک حساب کاربری، از منوی بیمه شدگان، بیمه شدگان خاص را انتخاب کنید. بعد انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی را انتخاب کنید و سپس اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. حنانه
    حنانه 1401-12-12 پاسخ

    مطالب اون در مورد بیمه دانشجویی مفید بود و خیلی لذت بردم

  2. مرتضی
    مرتضی 1401-12-13 پاسخ

    مطالبتون درباره بیمه دانشجویی تامین اجتماعی مفید بود

  3. متین
    متین 1401-12-28 پاسخ

    چه جالب بود، برای منه دانشجو بیمه دانشجویی تامین اجتماعی خیلی عالیه

  4. سعید
    سعید 1401-12-29 پاسخ

    اطلاعاتم از بیمه دانشجویی تامین اجتماعی خیلی کم بود ممنون از اینوبینو

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *