اینوبینو
اینوبینو
مرغ عشق

همه چیز دربارۀ مرغ عشق

مرغ عشق و همه چیز دربارۀ آن در وبسایت نیازمندیهای رایگان اینوبینو  

تاریخچۀ مرغ عشق

  مرغ عشق‌ها کوچک‌ترین  پرندگان دررستۀ طوطی‌سانان می‌باشند که اصالت استرالیایی دارند. ا ین پرنده خوش و آب و رنگ برای اولین بار درسال 1805 کشف شد و پس از آن به دلیل افزایش محبوبیت و تقاضای بازار به سرتاسر دنیا انتقال یافت. وجود زیبایی ظاهری، ذکاوت و البته خوش‌مشربی دراین پرندگان، آن‌ها را به حیوانات خانگیِ محبوبی برای انسان‌ها تبدیل کرده است. تا پایان این مطلب در وبسایت اینوبینو با ما همراه باشید.  

ویژگی‌های ظاهری

  مرغ عشق از دستۀ پرندگان کوچک جثه شناخته می‌شود؛ چراکه دارای طولی معادل تقریباً 24 سانتی متر و وزنی معادل 30 الی 40 گرم می‌باشد. ناگفته نماند که گونه‌های اهلی جثه بزرگ‌تری از هم‌نوعان وحشی خود دارد. از مشخصه‌های ظاهری این پرندگان مینیاتوری می‌توان به ویژگی‌هایی همچون خط‌های نقطه‌ای زیرگلو و دم‌های بلند آن‌ها اشاره کرد. معمولاً به دلیل دخالت‌های انسانی، همجواری نژادهای مختلف این پرندگان کوچک جثه در یک قفس و ترکیب آن‌ها با دیگر انواع خود، شاهد ظواهری گوناگون و طیف وسیعی از مرغ عشق‌ها هستیم. امّا به‌طورکلی مرغ عشق‌ها با ترکیب رنگ‌های سبز، قهوه‌ای، خاکستری، آبی، سفید دیده می‌شوند؛ البته با وجود پراکندگی‌ و سایه‌های تیره و روشن دارای نقش و نقوشی بی‌نظیر درپرهای خود هستند. مرغ عشق نر هاله‌ای آبی رنگ در اطراف منقار خود دارد؛ درحالی که اطراف منقار ماده‌ها، این هاله‌ بی‌رنگ یا صورتی رنگ یا حتی بنفش دیده می‌شود. همانطور که پیش‌تربدان اشاره شد، مرغ عشق‌ها به دلیل جفت‌گیری متعدد با دیگر نژادهای خود و جهش‌های ژنتیکی، دارای انواع مختلفی هستند که این امر سبب شده بسیاری از انواع آن‌ها منقرض شوند و یا به شدت کمیاب باشند. مثلاً از مرغ عشق‌های نادر یا انحطاط یافته می‌توان به «صورت سیاه» و « قهوه‌ای» اشاره کرد.     مرغ عشق    

صفات رفتاری

مرغ عشق موجودی اجتماعی و باهوش است و خیلی زود با انسان‌ها و محیط جدید اطراف خود انس می‌گیرد؛ پس با وجود چنین ویژگی و امکان وابستگی این پرنده به شما و خانواد‌‌ه‌تان، اگر از نگهداری مرغ عشق در خانۀ خود اطمینان ندارید، بهتر است فعلاً دست نگه دارید و بیشتر دربارۀ مسیولیت‌های مربوط به نگهداری آن‌ها فکر کنید. این پرنده دوست داشتنی، همچنین دارای حافظه، قدرت تشخیص و توانایی مقایسه است؛ مثلاً اگر شما پس از مدتی زندگی کردن با این پرنده هوشمند، لباس‌ها یا رنگ موی خود را تغییر دهید، به راحتی شما را شناسایی می‌کند که این نشا ن ازهوش سرشاراین پرنده کوچک است. مرغ عشق‌ها علاوه بر قدرت تشخیص، توانایی سخن گفتن یا تقلید صدا با حفظ بیش از 500 کلمه را دارند. همچنین در برخی موارد گزارش می‌شود که مرغ عشق نر توانایی حفظ کردن و بازگویی بیش از 1700 واژه را دارد که بسیار جالب توجه است.   مرغ عشق  

طول عمر

  به‌طور معمول طول عمر مرغ عشق وحشی در طبیعت چیزی حدود 10 تا 17 سال است و میانگین طول عمر مرغ عشق اهلی در قفس 5 تا 8 سال؛ البته ناگفته نماند که طول عمر این پرنده بیش ازهرچیز بسته به شیوۀ مراقبتی شما و محیط رشد و پرورش آن‌هاست. یعنی شما می‌توانید با مراقبت صحیح از مرغ عشق خود، تاثیر بسزایی در افزایش طول عمر این پرنده داشته باشید. در ادامۀ همین مقاله در وبسایت اینوبینو به شما می‌آموزیم که چگونه به شیوه‌ای صحیح و مطمـن از پرنده خود نگهداری کنید. بیشتر بدانید:گربه مانچکین  

نکته‌های مراقبت و نگه‌داری

 
  • مرغ عشق‌ها از پرندگان پرانرژی و فعال به شمار می‌روند که برای فعالیت بالا و زندگی نیاز به قفس و فضایی بزرگ دارند. بر همین منوال باید درتهیه قفس توجه کنید که حتماً بزرگ و جادار باشد.
 
  • آن‌ها باید در محلی آرام، ساکت، خلوت و به دور از سر و صدا قرار بگیرند؛ وجود شلوغی و سر و صدا، این پرنده را بی‌قرار می‌کند.
 
  • آفتاب مستقیم و نور شدید خورشید برای این پرندگان پر جنب و جوش بسیار مضر است؛ بنابراین می‌بایست آن‌ها را در سایه نگهداری کرد.
 
  • مرغ عشق اهلی نیاز دارد که هرچند وقت یک‌باربیرون از قفس پرواز کند. درصورت امکان با ایمن کردن در و پنجرۀ اطراف خود، به پرنده اجازۀ پرواز دهید.
  بیشتر بدانید:گربه اسکاتیش  

جلوگیری از بروز بیماری روحی و جسمی

 
  • برای جلوگیری از بروز ناهنجاری در منقار (رشد بیش از حد منقار)، باید شاخه‌های کوچک یا خرده چوب ‌هایی خرد شده را درون قفس قرار دهید؛ زیرا آن‌ها با نوک زدن به آن مانع از رشد بیش ازحد منقار خود می‌شوند. دو هفت یک‌بار باید  این شاخه‌ها را تعویض کنید.
 
  • همینطور توصیه می‌شود که قفس مرغ عشق را روی زمین نگذارید و آن را در بالا یعنی جایی نزدیک به سقف آویزان کنید؛ چراکه اگر قفس روی زمین باشد، ممکن احساس وحشت و ناآرامی به آن‌ها دست بدهد.
 
  • باید در قفس مرغ عشق، باکس‌های لانه مانندی را قرار دهید تا پرنده احساس راحتی بیشتری داشته باشد. زیرا این پرندگان به شکلی غریزی در طبیعت تمایل دارند که در سوراخ و حفره‌های کوچک درختان زندگی کنند و فقط پوشال‌هایی را برای تخم‌گذاری در کف این حفره‌ها قرارمیدهند؛ درواقع مرغ عشق با تبعیت از غریزۀ خود پرنده‌ای لانه‌ساز نیست.
 
  • غذا و دانۀ مرغ عشق باید با کیفیت و فراوان باشد. بهتر است دانه و غذای مرغ عشق را از فروشگاه‌های معتبر مربوط به پرندگان تهیه کنید. توجه داشته باشید که برای سلامت پرندۀ خود به هیچ‌وجه از پس‌ماند غذاهای خودتان به آن‌ها ندهید.
 
  • شما می‌توانید با تکه‌های خرد شده میوه از مرغ عشق خود پذیرایی کنید. تغذیۀ مرغ عشق خود را جدی بگیرید! آن‌ها باید کلیسم و تمامی مواد معدنی مورد نیاز سوخت و ساخت بدن خود را دریافت کنند.
 
  • نظافت قفس را فراموش نکنید. قفس پرنده باید هر هفته تمیز و استریل شود؛ بهتر است زیرۀ قفس و ظرف آب و غذا را پس از هربار شستشو به مدت چند دقیقه زیر نور آفتاب قرار دهید.
بیشتر بدانید:سگ هاسکی     مرغ عشق

دربارۀ تولید‌ مثل

  امکان تولید مثل و جفت‌گیری مرغ عشق از چهار ماهگی میسر می‌شود. مرغ عشق ماده قادر است تا 4 تا 8 عدد تخم بگذارد و باید تا حدود 20 روز روی تخم‌ها بخوابد. اگر قصد دارید مرغ عشق را به‌صورت جفت نگه دارید باید دقت داشته باشید که هنگام خرید جفتی را انتخاب کنید که نسبت نزدیکی همچون خواهر و برادری با یکدیگر نداشته باشند؛ در غیراین صورت حاصل جفت ناقص خواهد شد یا دچار بیماری یا عارضه خواهد بود. لازم به ذکر است برای اینکه پس از تخم‌گذاری تخم خود را نخورند، باید همیشه غذای فراوان و کافی در ظرف غذای خود داشته باشند. دلیل این رفتار در آن‌ها تنها عدم کافی بودن مواد مغذی مورد نیازشان است. بهتر است بدانید:سگ پامرانین    مرغ عشق   علاوه اطلاعاتی که راجع به مرغ عشق در وبسایت اینوبینو طی این مقاله ذکر شد، باید در نظر داشته باشید که هنگام خرید از سلامت مرغ عشق خود اطمینان حاصل کنید و پرنده خانگی خود را از وبسایت و فروشگا‌های معتبر بخواهید.  
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. سحر
    سحر 1402-02-16 پاسخ

    مرغ عشق خیلی دوست داشتنیِ، ممنون اینوبینو.

  2. یلدا
    یلدا 1402-02-20 پاسخ

    با توجه به مطالب خوب سایت با مرغ عشق خودم بهتر میتونم رفتار کنم

  3. Hope
    Hope 1402-03-02 پاسخ

    ممنون از اینوبینو برای این مطلب عالی درمورد مرغ عشق

  4. کامیار
    کامیار 1402-03-07 پاسخ

    همه چیز درباره مرغ عشق رو به خوبی توضیح دادین. ممنون بابت اطلاعات خوبتون

  5. آراد
    آراد 1402-03-19 پاسخ

    شناختم نسبت به مرغ عشق بیشتر شد ممنون اینوبیونو

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *