اینوبینو
اینوبینو
بهترین فرش های جهان

بهترین فرش های جهان

بهترین فرش های جهان متعلق به کدام کشورها هستند؟ در سایت اینوبینو 5 طرح از بهترین های فرش دستباف جهان را به همراه مشخصه های اصلی آن با هم میخوانیم.

تاریخچه فرش دستباف

در 2000 یا 3000 سال قبل از میلاد، اولین فرش ها با پشم و موی بز با هدف نشستن راحت روی زمین بافته شدند. اگرچه هنوز دقیقا مشخص نشده است که مکان و خواستگاه اولیه فرش ها از کجا بوده است اما شواهد و مدارک نشان میدهد که ایده بافتن فرش برای اولین بار از خاورمیانه نشات گرفته است.

فرش پاریزیک

قدیمی ترین فرشی که شناخته است فرش پازیریک نام دارد که در قرن پنجم قبل از میلاد توسط باستان شناس روسی سرگئی رودنکو در اواخر دهه 1940 در مقبره شاهزاده که در دره پازیریک واقع در سیبری سکونت داشت داشت کشف شد. رودنکو پس از بررسی هایی که روی ساختار فرش انجام داد متوجه شد که نقش مایه این فرش با نقش برجسته تخت جمشید شباهت زیادی دارد و به همین خاطر معتقد بود این فرش بخشی از امپراطوری هخامنشیان است. از جمله نقوش بکار رفته در فرش پاریزیک میتوان به گریفین، آهو و سوارکاران اسب اشاره کرد.

بهترین فرش های جهانفرش پازیریک کشف شده در 2000 یا 3000 سال قبل از میلاد

  بهترین فرش های جهان کجا ساخته می شوند؟ اگر از منظر فرش ماشینی بخواهییم بررسی کنیم صنعت فرش در کشورهایی مثل چین و آمریکا رونق خوبی پیدا کرده و فرش های با کیففیت بالایی در این کشورها تولید می شود. اما به دلیل اینکه این فرش ها برای تولید انبوه و استفاده عموم مردم است از نظر ظرافت، استحکام و زیبایی به هیچ وجه قابل قیاس با فرش های دستباف نیستند. از این رو فرش دستباف بخاطر نقوش خاص بکار رفته که نشان از فرهنگ، تاریخ، طبیعت و آداب خاص  مردمان آن زمان است دارای محبوبیت و جایگاه خاصی است و طرافداران خاص خود است. علاقه مندان به فرش در سراسر جهان فرش دستباف را با نام کشورهایی مثل ایران، پاکستان و ترکیه می شناسد.

بهترین فرش های جهان

  تصویری قدیمی از یک کارخانه فرش در آمریکا

 

فرش دستباف

در جوامع مختلف فرش دستباف بعنوان هنر دست مردمان شناخته می شود. در بسیاری از مناطق جهان فرش دستباف را با نام فرش ایرانی می شناسند. درواقع قالی ایرانی بخاطر عناصر، مضامین و نقوش بکار رفته  بعنوان یکی از بسترهای شناخت هویت ایرانی شناخته می شود. بررسی های انجام شده توسط باستان شناسان و محققان نشان می دهد که عوامل مختلفی در طرح های به کار رفته در فرش ایرانی دخیل بوده اند که از مهمترین عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • باورها و اعتقادات
  • سبک بومی منطقه
  • ییلاق و قشلاق
  • تاریخ
  • فرهنگ و هنر عشایر ایران
  • سبک زندگی
فرش دستباف در ایران دارای قدمت خاصی است و نمونه فرش ایرانی در موزه های مختلف جهان نگهداری می شود. این فرش همچنین به دلیل نوع گره و الیاف به کار رفته طول عمر و کیفیت بالاتری نسبت به فرش ماشینی دارد. فرش دستتباف در ابعاد و انندازه های متفاوتی بافته می شود که  علاوه بر موزه ها، نمونه هایی آن را می توان در کاخ سعدآباد نیز ببینید! در ادامه 5 مورد از بهترین نمونه های فرش های جهان را معرفی می کنیم:  

قالی اصفهان (Isfahan Carpet)

قالی اصفهان بخاطر طراحی خاص،  نقش های پیچیده و ترکیب رنگهای طبیعی که دارد در دسته گرانترین قالی های جهان قرار گرفته است. در یک مزایده که  سال 2008 ابرگزار شد ین قالی 116 هزار دلار ارزش گذاری شد و به فروش رسید. از ویژگی های قالی اصفهان میتوان موارد زیر را نام برد:
  • استفده از ترکیب رنگ شاد آبی و قرمز
  • رجشمار 50 الی 90
  • پرزهای کوتاه
  • استفاده از گره فارسی
 

قالی زیگلر محل (Zieglere Mahal Carpet)

محلات اراک یکی از خواستگاه های فرش ایرانی محسوب می شود. در سال 1883 یک شرکت انگلیسی با نام Ziegler & Co. Ltd یک کارگاه قالی بافی در محلات بنا کرد. از آنجایی که صاحب کارگاه یک فرد اروپایی بود در طراحی قالی از نقش و رنگ های مختص به غرب و اروپایی پسند استفاده شده است. قالی زیگلر در لیست 10 فرش گران به ارزش 98 هزار دلار قرار دارد. از مشخصات این فرش میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
  • رنگ های روشن تر و آرامتر
  • نقش های کلاسیک به سبک فراهان و سلطان آباد
  • حاشیه های گل دار با نقش های هندسی

فرش محتشم کاشان (Mohtashem Kashan Rug)

بهترین فرش های جهان فرش محتشم کاشان  یکی از 8 سبک  قالی کاشان محسوب میشود که  با طراحی ریز با الیاف بدست آمده از پشم بز و با کمک گره های نامتقارن بافته شده است. در طراحی این قالی نقوش تلفیقی هندسی و گردان به چشم میخورد.  این فرش از فرش های گرانقیمت ایرانی محسوب می شود که در قرن نوردهم میلادی بافته شده است و در یک حراجی به قیمت 92هزار دلار به فروش رسید. از ویژگی های اصیل طرح محتشم موارد زیر را میتوان ذکر کرد:
  • حاشیه پهن زیبا
  • نقوش اسلیمی
  • گل های قابی شکل پر شده با شاخ و برگ
 

قالی راور کرمان (Kirman Raver Carpet)

بهترین فرش های جهان قالی بافی در کرمان همزمان با زوال شال بافی بود. طراحان قالی کرمان از نقوش و طرح های شال که عمدتا از نگاره های بته جقه بود بهره می گرفتند. بعدها طرح بته جقه جای خود را به نقش و نگاره های صفوی داد و نقشه های اسلیمی و قاب قرانی، گل‌های شاه عباسی مورد استقبال قرار گرفت.  از معروفترین قالی کرمان قالی راور را میتوان نام برد که برخی معتقدند شهرت قالی کرمان بخاطر فرش راور است. این قالی به عنوان گرانترین قالی جهان در یک حراجی در نیویورک 33 میلیون دلار فروخته شد و به همین خاطر در دسته بهترین فرش های جهان قرار دارد. از عمده ویژگی های قالی راور به سه مورد زیر می توان اشاره کرد:
  • طرح های زیبا و بومی
  • خطوط تخم مرغی شکل به رنگ قرمز ارغوانی
  • پرز بلند و محکتر نسبت به قالی قدیمی کرمان
 

فرش نیگده (Nigde Carpet)

بهترین فرش های جهان فرش نیگده از معروفترین قالی های جهان است که در شهر نیگده ترکیه بافته شده است. این فرش در ابتدا در سال 1908 در مسجدی در ترکیه کشف شد سپس بین سالهای 1941 ال 1947 توسط ویلیام تی دوارت آمریکایی خریداری شد  بعد از آن به کلکسیونر معروف فرش جوزف وی مک مولان فروخته شد و نهایتا بین سال های 1947 الی 1956 به موزه متروپولیتن اهدا شد. از طریق این لینک می توانید به یک تور مجازی بروید و از موزه متروپولیتن دیدن کنید! قالی نیگده سه خصیصه اصلی دارد:
  • اشکال هندسی
  • نقوش گل با منشا قفقازی و ایرانی
  • الگو گیری از آثار عثمانی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. شادی
    شادی 1402-01-07 پاسخ

    آخ آخ خیلی دلم می خواد یه فرش دستبافت که جزوه بهترین فرش های جهان هست رو بخرم!

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *