اینوبینو
اینوبینو
انواع عوارض شهرداری

انواع عوارض شهرداری

انواع عوارض شهرداری در سایت اینوبینو

وزارت دارایی و امور اقتصادی از طریق یکی از بزرگترین زیرمجموعه های خود یعنی سازمان امور مالیاتی کشور مرجع رسیدگی به امور مالیاتی در ایران است.  اخیراً با توجه به کاهش چشمگیر نرخ درآمدهای نفت و گاز کشور، دولت بیشتر به منابع درآمدی جدید از محل مالیات و عوارض پرداخته است.

  قانون مالیات در ایران

  اخیراً، دولت مجموعه جدیدی از اصلاحات را در روش های شناسایی و وصول مالیات ارائه کرده است.  بر اساس طرح جدید اصلاح مالیات، مسئولان می توانند معاملات بانکی مردم را برای شناسایی و کنترل درآمدهای واقعی سالانه آنها کنترل کنند.

مالیات در ایران توسط سازمان امور مالیاتی کشور زیر نظر وزارت دارایی و امور اقتصادی دولت ایران اخذ و وصول می شود.

در سال 2008 حدود 55 درصد از بودجه دولت از محل درآمدهای نفت و گاز طبیعی و مابقی از محل مالیات و انواع عوارض شهرداری تأمین می شد.[1]  تخمین زده می شود که 50 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران در سال مالی 2004 از مالیات معاف بود.[2]  تقریباً میلیون‌ها نفر در ایران هستند که مالیات نمی‌پردازند و از این رو خارج از اقتصاد رسمی فعالیت می‌کنند.[3][4]  سال مالی از 21 مارس شروع و در 20 مارس سال بعد به پایان می رسد.

 به عنوان بخشی از طرح اصلاحات اقتصادی ایران، دولت افزایش مالیات بر درآمد تجار طلا، فولاد، پارچه و سایر بخش‌ها را پیشنهاد کرده است که باعث توقف کار چندین بار توسط بازرگانان شده است.[5]  در سال 1390 دولت اعلام کرد که در مرحله دوم طرح اصلاح اقتصادی، افزایش درآمدهای عوارض شهرداری، ساده‌سازی روش محاسبه مالیات، وضع مالیات مضاعف، مکانیزه کردن نظام مالیاتی، تنظیم معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی در نظر گرفته شده است.

برای کسب اطلاعات درباره خانه های هوشمند مقاله، خانه هوشمند اینوبینو را از دست ندهید.

مطلب پیشنهادی:

شغل تحصیلداری

انواع مالیات در ایران

 مالیات بر درآمد املاک در ایران

 مالیات بر درآمد اشتغال در ایران

 عواض بر درآمد در ایران

 مالیات بر درآمد مشاغل فردی

 مالیات های مستقیم در ایران

عوارض درآمد شرکت

 مالیات بر درآمد اتفاقی

عوارض نقل و انتقال املاک

 مالیات بر نقل و انتقال سهام

عوارض املاک در ایران

 مالیات بر ارث

انواع عوارض شهرداری

 مالیات های غیر مستقیم در ایران

 ارزش افزوده (VAT)

 مالیات بر واردات در ایران

عوارض  از سرمایه گذاران خارجی در ایران

مالیات بر درآمد در ایران

 درآمد شخص حقیقی شاغل در شخص (حقیقی یا حقوقی) دیگری که در قبال خدماتی که وی در رابطه با شغل خود در ایران انجام داده است، اعم از زمان صرف شده یا کار انجام شده و اعم از پرداخت نقدی حاصل می شود.  یا فرم غیر نقدی، مشمول عوارض حقوق خواهد بود.

 کارفرمایان طبق قانون موظفند عوارض کارکنان خود را کسر کرده و به مقامات مالیاتی ارائه کنند.  با این حال، در هنگام محاسبه درآمد مشمول مالیات، کسر مالیات و آشنایان در نظر گرفته می شود.  علاوه بر این، اتباع خارجی شاغل در ایران نیز مشمول مالیات بر درآمد هستند.

 در مواردی که حقوق از کارفرمای مقیم خارج از کشور و فاقد شعبه یا نماینده در ایران دریافت می شود، حقوق بگیران موظفند تا قبل از پایان ماه بعد از تاریخ دریافت حقوق به سازمان امور مالیاتی خود عوارض را پرداخت کنند.  محل سکونت  همچنین موظفند اظهارنامه مالیاتی خود را بابت حقوق دریافتی خود تا تاریخ 31 تیرماه سال بعد به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمایند.

مطلب پیشنهادی:

پیگیری کارت سوخت المثنی

انواع عوارض شهرداری

معافیت های مالیاتی و هزینه های قابل قبول مالیاتی

  علاوه بر انواع مالیات های اخذ شده، معافیت هایی نیز برای بخش های مختلف اقتصادی برای تشویق سرمایه گذاری در آن بخش ها در نظر گرفته شده است.  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد تجاری-اقتصادی از درآمدی که از این مناطق کسب می کنند از پرداخت مالیات بر درآمد معاف خواهند بود.

پیشنهاد می کنیم مقاله شرایط قولنامه ملک را جهت کسب اطلاعات ملکی از دست ندهید.

 درآمد حاصل از صادرات محصولات کشاورزی 100 درصد دائم و صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی 50 درصد معاف از مالیات است.

 فعالان صنعت و معدن برای یک دوره 4 ساله تا سقف 80 درصد و برای مناطق کمتر توسعه یافته ایران برای مدت 20 سال 100 درصد خواهد بود.  معافیت مالیاتی شامل شرکت های فعال در تهران یا سایر مراکز استان ها نمی شود.

 همچنین بر اساس تبصره 3 ماده 132 «کلیه موسسات گردشگری و مسافرتی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت 50 درصد مالیات در سال معاف هستند».

انواع عوارض شهرداری را در سایت اینوبینو به بررسی آن پرداختیم.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. سپیده
    سپیده 1401-11-18 پاسخ

    انواع عوارض شهرداری کمک زیادی به من کرد مرسی.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *