اینوبینو
اینوبینو
مشاعات ساختمان

مشاعات ساختمان چیست؟

مشاعات ساختمان چیست؟ در سایت اینوبینو به این موضوع خوب می پردازیم. 

قانون املاک قسمتی از ملک را که به بیش از یک نفر تعلق دارد، مشاعات ساختمان می گویند. در این صورت دو یا بیشتر از چند نفر می توانند به صورت مشترک از آن قسمت از ملک استفاده کنند. مشاع می تواند در انواع ملک، اعم از زمین، ساختمان مسکونی و املاک تجاری وجود داشته باشد.

مشاع ساختمان قسمتی از یک ساختمان است که مالک تمام واحد ها در آن شریک هستند و حق و حقوق هیچکدام از آن ها از دیگری بیشتر نیست. وظیفه نگهداری و هزینه های تعمیرات مربوط به مشاع ساختمان برعهده تمام مالکین است. در صورت ایجاد هرگونه تغییر در مشاعات ساختمان رضایت تمام مالکین ضروری است و هیچکس نمی تواند بدون اجازه از مالکین دیگر تغییری ایجاد نماید. در صورتی که یکی از ساکنین به قسمت های مشترک ساختمان آسیبی وارد کند وظیفه دارد به تنهایی خسارت و هزینه تعمیرات را پرداخت کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله خرید زمین برای سرمایه گذاری و مزایا و معایب آن را از دست ندهید.

مطلب پیشنهادی:

گوشی S8

مشاعات ساختمان با قسمت های اختصاصی چه تفاوتی دارند؟

قسمت های اختصاصی ساختمان بخش هایی هستند که فقط مالک واحد آن را در اختیار دارد و در سند اجاره یا خرید مالک اختصاصی آن توصیف شده است. اتاق ها و قسمت های مختلف واحد اعم از سرویس بهداشتی و آشپزخانه، تراس و انباری و پارکینگ اختصاصی در اختیار مالک هستند و مالکین واحدهای دیگر هیچ اختیاری در قبال آن ها ندارند.

مشاعات ساختمان شامل بخش هایی است که به صورت مشترک به استفاده تمام ساکنین درمی آیند، از جمله راه پله، آسانسور، حیاط، باغچه، موتورخانه، ورودی و لابی ساختمان.

آیا قسمت های مشترک ساختمان قابل خرید و فروش یا اجاره دادن است؟

قسمت های مشترک ساختمان بخشی از ساختمان اصلی است که تمام مالکین می توانند به یک اندازه از آن استفاده کنند. بنابراین همانطور که مالکین با خرید یا اجاره واحد مجوز استفاده از قسمت های مشترک را به دست می آورند، نمی توانند آن قسمت ها را به صورت جداگانه به معرض فروش یا اجاره بگذارند. البته در این زمینه استثنائاتی هم وجود دارد. ممکن است مالکین تمام واحدها تصمیم بگیرند یکی از مشاعات ساختمان، مانند پارکنیگ را اجاره دهند. در صورتی که همه مالکین در این باره اتفاق نظر داشته باشند مشکلی نیست. اما اگر حتی یکی از مالکین مخالف باشد، مالکین دیگر حق ندارند قسمت مشاع را اجاره دهند.

پیشنهاد می کنیم مقاله خانه هوشمند را از سایت اینوبینو از دست ندهید.

مشاعات ساختمان چه قوانینی دارد؟

با این که گفتیم مشاعات ساختمان مشترک هستند و هیچ کدام از مالکین نمی توانند دیگری را محدود کنند، با این وجود در شرایط خاص این موضوع نقض می شود. استفاده از قسمت های مشاع ساختمان تا زمانی که حقوق سایر مالکین را ضایع نکند، اشکالی ندارد. مگر این یکی از مالکین از حد و حدود خود بگذرد. برای مثال، گاهی پیش می آید که یکی از مالکین در پاگرد جلوی در خود لوازم اضافی می گذارند، یا کفش ها را جلوی در واحد رها می کنند. اینجاست که سایر مالکین می توانند اعتراض کنند.

مطلب پیشنهادی:

 آیفون ۱۱

به طور کلی، قوانین مربوط به مشاعات ساختمان از این قبیل است:

  • هیچ کدام از ساکنین ساختمان نمی توانند از برق، آب، گاز و یا تلفن مشاع به صورت اختصاصی استفاده کنند.
  • در صورت وجود پارکنیگ مشاع، هر واحد پارکنیگ اختصاصی دارد. در غیر این صورت می توانید با مدیر ساختمان درمیان بگذارید و هرکس در یک قسمت پارکینگ خودروی خود را پارک کند. هرگز خودروی خود را به گونه ای پارک نکنید که مانع رفت و آمد سایر ساکنین شود و یا به خودروی بقیه آسیب برساند. شما نمی توانید بدون رضایت سایر ساکنین پارکینگ را به کسی اجاره دهید و یا این که خودروی خود و یا مهمان هایتان را در پارکنیگ اختصاصی دیگران پارک کنید. شما نمی توانید در پارکینگ خودرو تعمیر کنید و تعمیرکار بیاورید. چون سروصدا و بوی روغن می تواند موجب آزار سایر ساکنین باشد.
  • لوازم خود را در حیاط مشاع رها نکنید، در غیر این صورت سایر ساکنین می توانند به شما اعتراض کنند.
  • زباله های خود را در مقابل در واحد و یا پارکینگ رها نکنید و نگذارید بوی نامطبوع زباله ساکنین را اذیت کند.
  • شما نمی توانید در و پنجره های مشاع را بدون رضایت ساکنین دیگر رنگ آمیزی و یا تعویض کنید. در غیر این صورت باید خسارت پرداخت کنید و رضایت سایرین را جلب کنید. یادتان باشد که هرگونه تغییر در مشاعات ساختمان به کسب اجازه و رضایت سایر ساکنین نیاز دارد و در غیر این صورت از قوانین سرپیچی کرده اید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *